PRU13 Psywar dan akibatnya.

Tempoh berkempen sudah sampai penghujung. Inilah waktu-waktu yang genting dimana khabar angin dan perang sikologi (psywar) berlaku cukup sengit. Banyak berita akan keluar yang belum tentu sahih atau palsu. Fitnah dan tipu muslihat akan memjadi-jadi.

Selepas jam 12 tengah malam ini, kempen politik dilarang namun AlWatan percaya kempen bisik-bisik dan sms akan berterusan sehingga esok petang.

Selepas petang esok, berita-berita tentang keputusan akan tersebar berserta dengan “kejadian-kejadian” tertentu yang juga belum tentu kesahihannya.

Pada waktu sekarang emosi pengundi akan dimainkan dengan sentimen benci, marah, kesal, dan simpati. Elemen-elemen yang akan digunakan adalah agama, bangsa, kelompok, dan individu. Isu-isunya pula adalah segala bentuk salah-laku seperti kekejaman, pembohongan dan sebagainya. Pembuktiannya akan dikaitkan dengan fakta-fakta salah dan diputarbelikan, saksi-saksi palsu, dokumen dan gambar yang diubahsuai.

Satu lagi teknik serangan psywar adalah penyamaran. Pihak lawan akan menyamar dan menyusup masuk untuk melakukan sesuatu yang boleh menyebabkan kerosakkan di pihak satu lagi dari segi reputasi dan persepsi pengundi-pengundi terutama yang masih “atas pagar”.

Perkara ini akan terus berlaku sehingga keputusan diumumkan. Pada waktu itu matlamatnya berbeza, pihak yang kalah akan cuba memberi persepsi keraguan terhadap keputusan dan membuat provokasi agar keputusan ditolak.

Untuk itu berhati-hatilah, pastikan keselamatan diri dan keluarga sentiasa dilindungi.

Selamat mengundi.

Advertisements

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out /  Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out /  Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out /  Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out /  Tukar )

Connecting to %s