Melayu dan UMNO sempena PAU

 

     UMNO dikatakan mempunyai 3.4 juta ahli dan penduduk Melayu berumur 20 tahun keatas adalah seramai 8.5 juta setakat 2011 mengikut maklumat Jabatan Perangkaan. Dari 3.4 juta ahli, berapa ramai telah tidak ambil peduli dan berapa ramai telah beralih arah?. Andaikan semua masih kekal dan tegar menyokong UMNO ada lagi 5.1 juta Melayu dewasa yang tidak berada dalam kelompok UMNO. Semua Melayu perlu semak perangkaan ini, kemudian terima hakikat tersebut. Melayu dalam UMNO perlu ingat, dari pemimpin tertinggi hinggalah ke ahli biasa di cawangan-cawangan. Orang Melayu yang bukan ahli UMNO pun perlu ingat anda bukan keseorangan dan anda bukan minoriti. Majoriti Melayu bukan ahli UMNO. Ada nampak apa-apa dekat situ?

     Sekarang musim persidangan UMNO tetapi kali ini bukan seperti persidangan-persidangan dulu-dulu. Ada perubahan dari segi peraturan pemilihan, itu teknikal. Ada perubahan dari sudut kekecewaan orang Melayu, ini kritikal.

     Rata-rata Melayu tidak boleh tunggu hingga PRU14 tiba. Mereka mahu lihat sesuatu perubahan berlaku dan ketikanya adalah sewaktu pemilihan pemimpin-pemimpin yang akan menerajui UMNO.

     Pemerhatian akan dibuat secara individu dan secara kolektif. Setiap individu yang dipilih akan dinilai semangat juang membela agama, bangsa dan negaranya. Secara kolektifnya pula, pasukan kepimpinan yang dipilih dapatkah menyemarakkan semula kemelayuan dalam UMNO. Jika terdapat satu dua pemimpin yang menyerlah dalam saf kepimpinan tetapi secara kolektif pasukan itu lemah dan tidak boleh diharap maka 3.4 juta UMNO perlu bersedia menghadapi 5.1 juta Melayu. Jangan kata anda tidak diberitahu.

     Melayu sudah sedar, untuk sekian kalinya, walaupun marahkan UMNO kerana gagal berfungsi membela bangsanya, Melayu tetap memilih UMNO. Ini kerana tidak ada pilihan lain dan ini juga alasan UMNO kepada Melayu di malam akhir kempen pilihanraya. Melayu tidak boleh terus diperbodohkan dengan alasan sebegitu lagi. Melayu akan buat persedian awal, ianya tak akan berulang.

     UMNO tentu hendak tahu apa persediaannya. Ianya telahpun dimulakan. Melayu dah mula mengenali pemimpin-pemimpin NGO Melayu dan Islam yang bersemangat dan berdaya juang tinggi bagi membela dan mempertahankan agama, bangsa dan negara. Melayu juga sudah mengenali pemimpin-pemimpin UMNO yang rosak dan merosakkan agama dan bangsanya sendiri kerana sedikit habuan dan kepentingan diri.

     UMNO sudah ada pengganti. Sampai ke satu tahap penilaian, apalah yang terbaik sangat pemimpin UMNO berbanding dengan pemimpin NGO yang dikatakan tak ketahuan punca kerana UMNO juga dah tenggelam punca. Bagaimana dengan kepimpinan JATI, PPIM, PERKASA dan persatuan-persatuan Melayu yang Islam lain? Bagaimana dengan individu-individu yang bergerak sendiri memperjuangkan agama dan bangsanya? Tidak cukupkah bakat kepimpinan yang ada bagi mengantikan keseluruhan barisan kepimpinan UMNO dengan kepimpinan baru?

     Kesimpulannya, 3.4 juta UMNO perlu memilih dengan bijak. Yang mana patut berundur, berundurlah. Yang menawarkan diri, bersedialah untuk menerima keputusan dan yang paling penting adalah yang diberi hak memilih, buatlah pilihan bijak kerana selepas itu 5.1 juta Melayu akan pilih UMNO atau penggantinya bagi meneruskan wadah perjuangan agama bangsa dan negaranya. 5 lawan 3 agaknya yang mana akan menang, Selamat bersidang.

Advertisements

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out /  Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out /  Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out /  Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out /  Tukar )

Connecting to %s