Transformasi UMNO dan transformasi Melayu.

Orang Melayu perlu sedar yang UMNO sekarang melalui proses transformasi. Transformasi bermakna satu proses perubahan yang mendalam dan bersungguh bagi merubah dasar dan halatuju dengan harapan kepada satu tahap keberkesanan yang berbeza.

Selepas sedar yang transformasi dalam UMNO itu sebenarnya sedang berlaku, Melayu juga perlu sedar bentuk transformasi itu dan matlamat yang hendak dicapai. Apabila pemahaman yang jelas melalui pemerhatian dan pertimbangan waras diperolehi, Melayu berhak memilih samada bersama UMNO mendokong transformasi tersebut atau menolaknya.

Bagaimana memahami transformasi tersebut? Melayu perlu melihat kepada tindakan bukan kata-kata. Tindakan pemimpin-pemimpin UMNO dan pihak-pihak yang memperolehi kuasa dari UMNO.

Nilaikan dasar-dasar yang dibuat, perjalanan PRU 13, dan PAU 2013 adalah petunjuk-petunjuk jelas. Seterusnya bagaimana UMNO sebagai peneraju kerajaan menangani isu-isu semasa, pengawalan terhadap GLC-GLC, ketegasan mempertahankan agama Islam, kesungguhan memartabatkan ekonomi, budaya dan bahasa Melayu dan melindungi maruah negara berdaulat. Sekali lagi jangan dengar ucapan, kata-kata, kertas kerja, perancangan atau lain-lain retorik. Nilaikan pelaksanaan dalam bentuk tindakan yang diambil dan keberkesanannya.

Menerimanya mudah, terus berikan sokongan. Penolakan pula boleh berlaku dalam dua bentuk. Pertama menentang transformasi tersebut dari berlaku dalam UMNO. Ini hanya boleh dilakukan oleh ahli-ahli UMNO. Melayu luar UMNO tidak berupaya melakukannya. Penolakan bentuk kedua adalah dengan menolak UMNO. Ini bermakna Melayu bukan ahli UMNO tidak lagi menyokong UMNO dan Melayu dalam UMNO keluar dari UMNO. Tidak menyokong UMNO tidak bererti menyokong parti lain. Perkara ini perlu jelas. Jangan terpedaya dengan momokan parti-parti politik.

Seorang Melayu boleh untuk tidak menyokong mana-mana parti. Melayu sebegini tetap berhak mengundi sewaktu pilihanraya. Ada parti politik yang mempunyai tidak begitu ramai ahli tetapi mendapat undi yang banyak semasa pilihanraya dan ada parti yang kononnya gah dengan bilangan ahli yang ramai tetapi apabila dianalisa peti-peti undi didapati ada berlaku ahli sendiri tidak undi parti berkenaan. Sekali lagi Melayu kena sedar kenyataan ini. BN adalah sebuah parti politik gabungan. Adakah semua ahli parti-parti gabungan tersebut mengundi BN dalam PRU13 yang lalu?

Jadi, bagaimana perlu bertindak sekarang dan bagaimana untuk mengundi sewaktu PRK atau PRU nanti?

..bersambung..siri 2

Advertisements

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out /  Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out /  Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out /  Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out /  Tukar )

Connecting to %s