Siri 3 : Menilai tindakan dan kepimpinan Melayu.

Pemimpin yang berkaliber adalah pemimpin yang dapat membuat keputusan dengan tepat. Untuk membuat keputusan yang tepat, maklumat lengkap dan betul perlu diperolehi. Cara bagaimana maklumat itu dianalisa akan memberikan keputusan yang berbeza. Disinilah perbezaan ketara kemampuan yang membezakan seseorang pemimpin yang cedik dan yang lembab. Tindakan diambil hasil dari keputusan yang telah dibuat dan seterusnya hasil yang diperolehi akan menjadi bukti kemampuan sorang pemimpin itu.

Pengikut menilai pemimpin, dengan menganalisa  maklumat yang diperolehi dan kemudiannya membuat senarai pilihan keputusan. Senarainya mungkin samada kekal setiakepada pemimpin atau pemimpin ditegur dan diberi peluang atau pemimpin ditinggalkan atau pemimpin dijatuhkan kerana boleh menyebabkan kerosakan lebih besar jika dibiarkan.

Apa yang diperlukan sekarang adalah maklumat yang tepat. Pemimpin wajib menyalurkan maklumat tepat kepada pengikutnya supaya pengikut dapat menilai. Dalam masa yang sama juga maklumat boleh sampai kepada pengikut dari pelbagai sumber. Antaranya fitnah pihak lawan, pemerhatian pihak ketiga dan pemerhatian pengikut itu sendiri.

Dalam sistem siasah negara, pilihanraya membolehkan rakyat memilih wakil mereka ke dewan undangan negeri dan parlimen. Sepatutnya rakyat perlu ada senarai krateria untuk mencatit pencapaian pemimpin-pemimpin ini. Senarai ini perlu merangkumi semua perkara penting misalnya untuk keagamaan, apa yang kita harapkan dari pemimpin tersebut? Misalnya pernah nampak kelibat ke masjid dan tak pernah nampak kelibat sedang tonggang arak. Untuk bangsa pula apakah yang perlu ada pada seorang pemimpin tersebut dan untuk tanahair pula apakah tahap rasa cinta dan pengorbanan pemimpin tersebut terhadap negara ini.

Sebagai contoh, kepada para pemimpin yang menyatakan sistem pendidikan kita adalah yang terbaik, tanyakan kepada pemimpin itu dimana anak-anaknya bersekolah? Sekolah Kebangsaan atau Sekolah Antarabangsa atau di luar negara?.

Kepada pemimpin yang mengaku mereka cukup Melayu, tanyakan apa mereka lakukan apabila nama-mana agensi kerajaan, acara-acara kerajaan dan ucapan pemimpin dihadapan rakyat negara sendiri pun menggunakan bahasa Inggeris, RTC tu apa?

Tanya juga kepada mereka tahap penguasaan bahasa antarabangsa iaitu bahasa Inggeris antara anak-anak mereka berbanding anak-anak kita, yang kita bersungguh-sungguh membantah pengajaran Metamatik dan Sains dalam bahasa inggeris satu ketika dulu. Sakarang, dalam ledakan teknologi maklumat, dengan blog, facebook, twitter dan sebagainya, kita ditertawakan dan dipermainkan kerana tidak tahu bahasa inggeris, dulu LGE kata melayu tak faham bahasa inggeris dan salah tafsir kata-kata dia, sekarang ni Karpal pula kata yang sama. Memang pun kita tidak mahir bahasa inggeris. Ini terbukti bila perumpamaan inggeris yang di tulis oleh Tun M tidak difahami oleh segolongan orang lantas menghukum Tun M yang bukan-bukan.

Advertisements

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out /  Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out /  Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out /  Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out /  Tukar )

Connecting to %s