Kangkung dari sudut pandang yang berbeza.

1) Ramai mempersenda dan mengutuk PM kerana ucapannya berkaitan kangkung. Sepeti biasa, ramai suka ikut-ikut, untuk berada diarus perdana konon.

2) Setiap komen dan sindiran mempunyai tujuan tertentu, paling malang jika yang buat komen cuma ikut sedap hati, saja suka-suka tanpa mendalami maksud kenapa isu ini dihangatkan.

3) Secara tidak disedari kita jadi penyumbang tolol kepada satu tujuan jahat merendah-rendahkan kepimpinan yang ada untuk satu matlamat yang cukup jahat. Ya, kepimpinan yang sedia ada agak lemah dalam mengendali isu-isu semasa tetapi kutukan dan kritikan biarlah berpada-pada.

4) Penjelasan yang cuba PM berikan adalah kepada harga sesetengah barangan yang diluar bidang kawalan kerajaan.

5) Kita bukan negara komunis untuk membolehkan kerajaan mengambil tindakan sewenang-wenang terhadap kegiatan ekonomi negara. Terdapat sesetengah harga barangan ditentukan oleh tekanan pasaran bebas iaitu tekanan permintaan dan pengeluaran. Penentu kepada permintaan dan pasaran adalah pengguna dan pembekal bukan kerajaan.

6) Kerajaan mungkin boleh menyediakan sokongan bagi mengimbang keadaan tetapi peranan utama adalah pada penguna dan jangan lupa rantaian pembekal.

7) Siapa menguasai rantaian bekalan? Kerajaan?, UMNO?, Melayu? dan siapa pula pengguna? kita?

9) “Kangkung” mengajar kita untuk memecahkan monopoli rantaian pembekal yang menindas tetapi dengan licik menunding jari kearah orang lain.

10) Tanam kangkung untuk sayuran kegunaan sendiri, sedekahkan kepada jiran-jiran jika berlebihan. Jual dengan harga yang berpatutan jika ingin mencari pendapatan tambahan.

11) Usahakan penanaman sayuran lain bila dah ada kemahiran bercucuk tanam, ceburi bidang pembekalan sayuran, kembangkan perniagaan kepada bidang-bidang lain, berkerjasama dan ujudkan jaringan perniagaan dan perdagangan.

12) Mari jadikan “kangkung” pencetus kepada kesedaran untuk bebaskan ekonomi kita dari penjajahan dan penindasan jaringan pembekal yang menipu dan menindas kita selama ini.

13) Semoga kangkung dijadikan pencetus kesedaran dan bukannya kutukan yang sebenarnya sengaja dilakukan dengan niat yang jahat.

14) Janganlah hilangkan pertimbangan waras dalam arus teknologi internet ini kerana kita akan hanyut jika tidak direnangi dengan waspada dan bijaksana.

Advertisements

One thought on “Kangkung dari sudut pandang yang berbeza.

  1. It’s the best time to make some plans for the future and it’s time to
    be happy. I’ve read this post and if I could I want to suggest you few interesting things or advice.

    Maybe you can write next articles referring to this article.
    I wish to read even more things about it!

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s