Kita dan Mereka – coretan buat UMNO sebelum bersidang.

Dulu kitalah UMNO, tak kira berdaftar sebagai ahli atau tidak, cubit peha kiri peha kanan terasa juga. Ini yang dijiwai umat Melayu satu masa dahulu. Sekarang perasaan itu makin pudar. Ianya hampir tiada pada jiwa generasi muda Melayu.

Dulu, menghina UMNO bererti menghina Melayu, kita cukup terasa. Kita ikuti perhimpunan agungnya walaupun kita bukan ahli berdaftar. Sekarang orang Melayu hina UMNO.

Mereka akan bersidang lagi, PWTC akan bergegar, seolah-olah merekalah pembela Melayu, mereka yang sanggup berkorban jiwa dan raga demi Islam, Melayu dan negara ini. Mereka akan berseloka, berpantun hinggalah ketahap  menjerit, menengking bak pahlawan Melayu dahulu kala, ada mengaku panglima bugis, ada mengaku pahlawan jawa, ada mengaku pendekar minang dan bermacam keperwiraan lagi.

AlWatan melihat fenomena ini berlaku sekarang. Pemimpin bahagian dan keatas sudah ber “kami” dengan ahli bawahan apatah lagi dengan yang bukan ahli. Kata mereka, bila “Kami” beritahu, “Kamu” mesti kena percaya. “Kami” akan perhatikan setiap gerak kamu. Mereka lupa yang mereka juga diperhatikan oleh “Kita”.

Kita telan cerita duit RM2.6B adalah derma, ya kami percaya. Kita juga tahu ada agihan kepada ketua-ketua bahagian. Lihatlah bagaimana ketua-ketua bahagian ini membelanjakan duit yang diagihkan. Ketua bahagian, set pol menteri, setiausaha sulit menteri bagai “raja-raja kecil” rasmi acara sana rasmi program sini, penuh bergaya. Apa pula manafaatnya kepada masyarakat Melayu? Adakah ia dapat menarik Melayu yang tidak menyokong kembali menyokong UMNO? Adakah dapat menarik Melayu atas pagar lompat kesebelah UMNO? Adakah dapat menarik Melayu yang menyokong parti-parti lain berubah menyokong UMNO? Adakah dapat memberi harapan kepada bukan Melayu untuk menerima UMNO menjadi pemimpin mereka? Pada pemerhatian AlWatan, jawapan kepada kesemua persoalan diatas adalah TIDAK.

Yang berlaku ialah beberapa kerat yang rapat dengan ketua bahagian berjoli sakan. Habuan diberi ikut siapa pengikut siapa. UMNO peringat bawahan berpecah belah. Natijahnya, kepimpinan peringkat cawangan yang terasa diri terpinggir mula bersuara. Maka berlakulah beberapa acara kenyataan akhbar. Bagi membendung segera keadaan ini, pengerusi JKKK dan JKKP dipanggil ke PWTC untuk dipujuk. Mereka ini kebanyakkannya adalah ketua-ketua kampung dan ketua-ketua cawangan. Lalu acara ikrar sokongan beramai-ramai dibuat dan ditayangkan seluruh Malaya. Selesaikah masalah?

Kami melihat UMNO nazak, kita tidak lagi bersama dan yang menyertai kami kian ramai, bertambah dari hari kehari.

Semoga kamu semua selamat bersidang di PAU yang akan berlangsung beberapa hari lagi.

Jangan dipeduli kemana kami akan pergi…

Advertisements

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s